26 jan. 2017

Årets Bild 2017





Så här års, så är det väldigt många fotografer som tävlar i den prestigefyllda tävlingen Årets bild.
Jag har skickat in bilder vid några tillfällen, och givetvis är målsättningen att få kamma hem ett ärofullt pris.
Trägen vinner, så det är ju bara att fortsätta kämpa..

Men en sak som jag också tycker är väldigt viktig är att vi yrkesverksamma fotografer får visa upp vårar jobb och hur fin bildjournalistik vi faktist har i Sverige.
Massvis med fotografer runt om i landet tar fantastiska bilder som aldrig blir publicerade, då de inte passar i det arbete de är tänkta för.
Bilderna hamnar på hårddiskar och glöms bort, och här är verkligen något för tidningarnas chefredaktörer att pusha på fotograferna, så de skickar in bidrag.
Väldigt ofta gör man ett jobb, och den dialog om förbättring och hur vi tänker olika glöms bort.
Jag tycker det är viktigt att snacka med andra fotografer om hur bilder skall presenteras, beskäras och hur man kan få det att lyfta väldigt mycket mer.

Jag skickade in några bilder som jag satte i hop i reportageklassen från EM i rullstolshandboll som jag bevakade strax innan årskiftet.
Bilderna ser du i de bildspel som ligger ovan, och jag satte dit lite musik för att få de lite mer stämningsfullt.

Länken till årets bild och de nominerade fotograferna i år hittar du här.
Är du intresserad av bilder eller bildjornalistik så är det fint att kolla upp de här fotografernas hemsidor eller instagramkonto.
De presenterar ofta massor av fina och bra reportage eller bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar