5 sep. 2017

Naturturismen


I går hade jag förmånen att få vara med som fotograf för BLT under ett seminarium om naturturismens framtid.
Allt skedde i Mörrum och det var olika föreläsare och föredragshållare under hela dagen.

Olle Wästberg (före detta chefredaktör på Expressen, politiker samt diplomat) hade väldigt fina och intressanta sätt att se det hela på.
Bland annat sa Olle: Vi har en musikexport, och en världsberömd industriexport. Men turismen då?
Vi skulle lätt kunna vara världsledande med vår turism, med den naturen vi har i Sverige.
Visst har han rätt!
Torsten Jansson (VD för Kosta/ New Wave Group, menade på att det ligger i tiden med naturupplevelser, men att vi sedan vill ha bättre boende och mat i anslutning till detta.
Här hemma i Blekinge kan vi se Eriksberg som ett typexempel på den sortens upplevelser.
Fiske, jakt, naturupplevelser av extremt hög klass och sedan avslutar man med en fantastisk middag och ytterligare upplevelse samt övernattning.

Dom sätter sig i minnet som inget annat.

Visst är de så.
Många gånger skall vi göra så mycket saker för att uppnå tillfredställelse med våra familjer och barn.
Oftast har vi fel. Vi gör fel saker.
Det är inte alltid solsemestern eller de där dagarna med shopping som sätter sig i minnen, som vi tar med oss.
En släkting till mig bestämde sig för att tälta med familjen för något år sedan..
Han tvingade ut frun och barnen att paddla kanot.
Det var ett jäkla liv.
Det blev förmodligen en byteshandel där frun sa: En natt i tält och en dag på Emporia.
Visst, det var lite mygg och annat elände, men jag är fullt övertygad om att den där natten med barnen i tältet kommer de alltid att ha med sig, så länge de lever.
Och det var en enkel övernattning och paddling i närområdet, men i naturen.
Sen menar jag inte att vi bara skall vara i naturen och skippa allt annat.
Men det ska vara lite mera både och som pappan i den här familjen menade.

Tänk tillbaka själv !

Visst kommer du i håg din första gädda, eller lax (om du fått någon)
Visst kommer du i håg när dina barn fick sin första fångst på metspöt.
Den där ridturen med din häst, när solen precis gick upp och det var så där magiskt tyst.
Den där älgen som ni såg när ni plockade svamp,
eller renarna när ni var på fjällsemester.
Havsörnen som seglade in från havet när du hade gått en promenad vid kusten.
Solnedgången på Öland med ett milsvid uträckt allvar.
Golfrundan på kvällen när du fick se fyra rävungar.

Jag kommer i håg min första gädda.
Laxen som jag faktiskt tog i Norge den där natten, där resan säkert kostade mig 15 000:- kommer jag också i håg.
Lodjuret som jag såg som grabb när vi högg julgran i Småland.
Alla älgarna och havsörnarna genom åren.
Vandringarna på fjället.
Myggen i Lycksele, och de vackra lingonen som jag plockade där.

Tänk! att allt det där kan vi sälja som turistupplevelser och ta betalt för.
Vi har en natur som är helt fantastisk och vi ser inte alltid det själva.
Det är dags nu tycker jag.
Det är dags att vi visar upp vår natur för övriga världen.

 Och, som jag skrev innan, kan ta väldigt bra betalt för det också !

/Jonas


Olle Wästberg
Torsten Jansson och Martin Falklind 

Joakim Ollén VD för sportfiskarna






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar