25 maj 2020

Att ha koll på fåglar.

Naturupplevelser skapar många gånger väldigt fina minnen.

Dessa bär vi med oss hela livet och minns ögonblicket där vi upplevde liknande för första gången.
Det kan vara solnedgångar, dimmor som drar in eller kyla på ett fjäll.
När frös du allra mest i naturen?
Vilken solnedgång är den vackraste?
Kommer du i håg dimman som gjorde att till och med du blev skraj?
Var luktar syrenerna som starkast?

Eller som med fåglar, som du fastnat för.
Kanske den där sommardagen när du var liten och satt och tittade på tärnan när den dök framför dig på bryggan.
Tranan som du hittade vid tjärnen i skogen som hade två ungar.
Truten som slukade en hel Ejderunge mitt framför dina ögon.
Du minns det, och när du hamnar i liknande situationer blir du påmind.

Så är det med rosenfinken för mig.
Under några år arbetade jag ute i Munkahus, och där finns en av de finaste lokalerna i Sverige för denna fågeln.
Min far arbetade på samma ställe, och han kunde med sina fåglar.
Ofta när han cyklade ut till jobbet sommartid, så hörde han den och då fick han en paus.
Sen mötte han mig med ett leende på jobbet och sa -jag hörde rosenfinken i morse.
Likadant var det med näktergalen.
Hans sista levnadsår, så körde min mor ut honom med bilen så han fick lyssna på båda dessa fåglar.
Ett stort ögonblick för honom.

Faktum är att jag vid säkert hundratalet rundor aldrig lyckats få en riktigt bra bild på rosenfinken.
Men i går tog Eijer, Christer och jag en runda, som gav resultat.
Jämte bilen ute vid Oxhaga, satt den som om jag skulle placerat ut den själv.
Så nu är den förevigad.

Och vem jag tänkte på när jag hörde fågeln, det tror jag ni förstår.

Sången på rosenfinken kan liknas med en vissling med melodin (pleased to meet you)
Hos oss är den en så kallad datumflyttare.
Det innebär att man kan se och höra fågeln på nästan exakt samma datum varje år.
13-15 Maj är den här, och detta året kom första obsen den 13/5 i Karlshamn



Här kan du lyssna på den.




Högst upp i den lilla busken spanade den av området.


Att höra den är en tradition för de flesta fågelskådarna i Karlshamn


Fullt ställ på sången -pleased too meet you.


Små fröer i munnen avslöjar att den nyss haft en måltid.


En otroligt vacker fågel med det blodröda bröstet och huvudet.



1 kommentar: