19 juli 2017

Bron

Likt Tv serien, som jag själv sitter klistrad vid, när den sänds.

Turen kom till mig denna gången då Ingemar Lönnbom gör sin porträttserie  "Ingemar Möter"
Jag fick uppdraget som fotograf att ta porträtt på Karin Maltestam från Sölvesborg.
Tre gånger innan hade Marcus Palmgren stått bakom kameran och porträtterat både Stefan Malmström och Harold Jefta samt Mona Glans.
Nu var de min tur.
Marcus hade lagt ribban högt. Jävligt högt !

Järncellerna gnuggades och jag gick igenom Sölvesborgs gator i mitt minne i jakten på miljö.
Tre dagar till det var dags.
"Jag höll på att vända ut och in på mig själv". 
Orden är Marcus Palmgrens, när han berättade om det tredje reportaget som han fotograferat några dagar innan.
Nu kände jag likadant.
Förbannat, jag kommer sänka hela serien.
Allt kommer att bli skit.

Funderingar på trappor, gator, stränder men inget kändes bekvämt och bra.
Men så satt jag på redaktionen en dag och helt plötsligt ! BRON..
Självklart skall jag plåta Karin på bron i Sölvesborg.
Byggnaden som varit med på både TV radio, frimärke och som är ett signum för hela staden.
Bron som har varit med på bilder över hela världen.

Ljuset var inställt och jag kunde inte vara mer förberedd.
En tom röd stol stod där, och folk som kom förbi tittade.
Jag knäppte av en sista bild när Karin kommer gåendes från parkeringen.
Den bilden fick med betydelse. Vem sitter på stolen i morgon ?

När vi går tillsammans mot parkeringen efter 20 minuter, öppnar himmlen sig och regnet kommer.

Jag var klar !












 Reportaget om Harold Jefta





Reportaget om Mona Glans



Reportaget om Stefan Malmström.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar