10 feb. 2019

strömstararna



Strömstaren är en väldigt kul liten fågel.

Den häckar ju vanligtvis norröver, men övervintrar hos oss.
Varje vinter brukar jag ta mig en runda längs de åar och vattendrag som finns i närheten hos oss i västra Blekinge.
Jag har lärt mig att hitta den, och ser ofta den med sin vita hakklapp sittandes långt ute i ån.
För två år sedan gjorde jag ett reportage i Blekinge Läns Tidning om den, och det hittar du här om du vill läsa det.
I dag hittade jag hela 5 stycken på ett och samma ställe.
Kommer de för nära varandra markerar de revir och börjar slåss.
Riktigt ordentligt med!

Ge dig ut och leta efter den i forsarna längs Mörrumsån eller Miån.
Du kommer att få en fin naturupplevelse, om du sätter dig ner en stund och studerar den, när den letar efter småkryp och insekter under vattnet.

Visste du om att det är Norges nationalfågel och att de kallar den "Fossekalle"?
Vet du vilken Sveriges nationalfågel är?

Vet du inte det, tycker jag att du skall "Kol"la upp det!

/ Jonas















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar