16 mars 2019

Skogens konung, eller rättare sagt drottning.

Så stod hon där helt plötsligt.

Det är faktist inte så ofta jag får kontakt med dom, och har hon sedan en liten fin kalv med sig, är det ju extra kul.
Direkt tyckte jag att kalven såg liten ut, och just som ni säkert också tänker, så söt!
Förmodligen beror det på den varma sommaren, och att tillgången på föda inte alls varit var den borde vara.
Torkan har gått hårt åt, och kalven borde så klart varit mycket större nu.
Normalt skall den lägga på sig 1,5 kilo om dagen i vikt de första månaderna.
Nu har den några månader (normalt Maj) på sig att bygga på sig riktigt, för sedan stöter kon bort den, och då får den klara sig själv.
Tänk att bli lämnad helt själv i skogen, när man varit van att ha mamma med sig, som visat allt och röjt under eventuella faror.
Oftast blir de små kalvarna ganska förvirrade i början när de blir bortstötta, och det är inte ovanligt att de blir överkörda längs vägarna.
Här i Blekinge har inte älgen några direkt naturliga fiende, då vi inte har varg eller björn här.
Jo varg föstås, men de håller ju mest till i Karlskrona vid förskolorna, och klär ut sig till hundar.

Lodjuret är en svag fiende, och om ett lodjur skulle attackera en kalv, kommer den inte att dö där, för att den då är ett för stort byte för lodjuret.
Men efter någon vecka dör den oftast av infektion av bettet, och blir då föda till räv och fåglar.

Visste du förresten,

Att en älg kan bli 15-20 år, men oftast skjuter vi dom innan eller kör vi över dom.

Att de kan nå en hastighet av 60 km/h när de springer.

Att de är duktiga på att simma.

Att tjuren kan väga ett halvt ton och lite till.

Att tjurarna tappar sina horn (det är ju bara dom som har horn så klart) och att när de börja växa ut, så växer de med runt 2cm om dagen.

Att det finns runt 400 000 älgar i Sverige sommartid.

Att det skedde 60 viltolyckor med älg i Blekinge under 2018.

Att jag blivit jagad av en älgko, när jag var runt tretton år, när jag kom för närma med min kamera.


Dom här fotograferade jag vid gränsen till Blekinge i skymningen så klart.
Vi satt där en lång stund och tittade på varandra, innan de lunkade i väg in i mörkret.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar