1 maj 2020

Näktergalen, som blev radiokändis.


I  morse hittade jag den första Näktergalen i Karlshamn, som ni säkert redan vet.


En liten film laddades upp (som vanligt) och hamnade på Facebook.
Många gillade, och det betyder ju att det är fler än vi fågelskådare som är bekanta med den här fågeln.
Vi förknippar den så klart med våren och sommar, och jag vet att en del säger -Jag har hört den många gånger när jag gått hem från någon fest, när natten blivit till morgon igen.

Näktergalen sjunger fram till midsommar, sedan går den över till ett entonigt lockläte, tills den lämnar oss för varmare breddgrader, vilket är Afrika.
Att den slutar sjunga, beror på att den fått fram sina ungar.
Så varför sitta och gala i en buske till sin partner, när redan allt är klart.
Naturen är ganska logisk.

Lena König hörde av sig på förmiddagen genom Radio Blekinge och frågade om den var kvar, då de ville göra ett radioinslag om den.
Mats Olsson var i krokarna och letade kontroller genom hitta ut, så jag bad honom köra förbi och lyssna.
Vid 15.00 var vi alla tre på plats och körde live rakt in i hagtornsbuskarna.
Och som den sjöng!
Rakt ut i etern för hela Blekinge.
Här kan ni lyssna på inslaget, med Blekinges mest lyssnade Näktergal.

Bilderna ni ser, är tagna 2017 och 2019 då jag träffade på Näktergalen både i Elleholm och Munkahus.
Och ni tycker säkert som jag.
Den sjunger bättre än den ser ut.



Ett näst intill öronbedövande läte, ljuder ut under sommarnätterna.


Den kan höras flera kilometer, om det är vindstilla.



En typisk Näktergalsbild, långt in bland snåren gömmer den sig.



Lena König har bestämt träff med en av sveriges mest efterlängtade fåglar, Näktergalen.


Mats Olsson spelar in ljudet. 

Sedan laddas ljudfilen många gånger upp på xeno-canto, en webbsida med nästan 600 000 olika fågelläten. 

En del av filerna hamnar säkert i produktioner som film, eller till andra medier.


Uppdraget är slutfört, med bra resultat så klart.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar