29 juni 2020

Fågelskådning i Roslagen.


Jag börjar bli bekant med ställena här uppe nu.
 
Harudden och Ledskär tillhör favoriterna.
Harudden med sina skräntärnor och dvärgmåsarna som flyger som fjärilar över de små öarna. Ledskär med sina fantastiska ständer för vadarna.

Jag steg upp 03.30 i natt för att se om jag kunde hitta några mer nattaktiva fåglar.
Jag hittade nämligen en småfläckig sumphöna nere i Fysingen härom dagen.
Att säga att jag hittade den är väl att ta i, men jag hörde fågeln men bommade den genom att inte vara på hugget.
När jag sedan gick igenom mina filmklipp hemma hörde jag den väldigt tydligt och den hade rapporterats in på exakt den platsen jag spelat in på.
Kan man kalla detta ett ofrivilligt kryss?
 
Fyra ställen besökte jag i dag.
 
Jontes damm bortanför där vi bor.
Karö våtmark.
Harudden.
Ledskär.
 
67 arter kryssades in och jag fick avbryta 08.00 för åskan mullrade in över mig.




Jontes damm 03.45




Harudden med sin koloni av häckande dvärmås och skräntärna. 


Dvärgmåsens typiska kännetäcken, den svarta undersidan på vingarna, plus att den flyger mycket mer graciösare än dess nära släkting skrattmåsen.



En sävsångare sjunger ut för full hals.



Drillsnäppan spanar oroligt efter sina två ungar. I bakgrunden det frodiga älggräset som med sin gula ton blir fint.

Noga följer han varje rörelse från ungarna och vanar när faror dyker upp, med sin raka skarpa visselton "hiiip"

En av ungarna tar skydd vid en brygga. De var två från början när jag upptäckte dom, men en tycks har fallit offer för trutar eller måsar.



Ledskär några mil söder om Gävle. Om några veckor är det helt tjockt med flyttande vadarfåglar här. 
Jag letade efter ett par småtärnor som hållit till där de senaste dagarna, utan resultat.



Gröngölingen en skygg och vaksam fågel. Här på jakt efter myror.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar