6 jan. 2021



Snöglopp



Jag kryssar omkring.
Anledningen är att det är nytt år, och att jag nu vill ta in årets första arter.
Jag och Göran Andersson och Nanne fick 50 arter dagarna innan nyår och nu så vill ju jag ha in många av dessa så klart.
Vissa är redan klara, men vi (rättare sagt Göran) hade en dvärgbeckasin nere vid Torsö.
Jag bommade den och diskussionen om fokusering kom upp un der vår runda till Halland.
Antingen skådar man fågel, eller gör man en utflykt kom vi fram till.
Utflykter är trevliga, men skådning ger mer och då har man fullt fokus.
Inte en enda minut skall det funderas på annat än just fågelskådning!
I dag gav jag den där beckasinen en ny chans, då andra rapporterat in den på artportalen.
Men jag hade ingen tur i dag heller.
Men fokuset gav spillkråka på långt avstånd vilket blev en ny årsart.
På vägen ner till hamnen passerade jag Mörby där det håller till rapphönor.
Jag såg mest mullvadshögar, men så kom fokuset in.
I med backen och fram med kikaren.
Plötligt rör sig högarna och jag känner att jag får fram ett leende som förmodligen sträcker sig över hela ansiktet.
Äntligen, för jag har snurrat där ganska många gånger för att få koll på dom.
Vidare ner till Nogesund och det blåser ordentligt.
Det blir inte mer roligt när jag kliver ut och det flyger snöglopp rakt i ansiktet.
Jag vet att om jag ställer mig ute kommer jag vara ganska luttrad efter 15-20 minuter.
Jag tar därför och monterar upp tuben i bilen och kör ner fönstret.
Varmt och skönt och kaffe nummer två intas.
Skrakar, knipor och en vacker alfågel räknas in.
Men så kommer den.
Storleken och farten gör att jag bestämmer mig ganska direkt och när jag sedan ser att den är lite kutryggig är det klart.
Observationer på Haväng i fjol, då både storlom och smålom kom fint, gjorde att jag bestämde mig omgående
Fullt fokus! Smålom.
På vägen tillbaka till Karlshamn kom rapport om mindre sångsvan vid Norje.
En fin "obs" där ni kan titta på bilderna och jämföra.

Numera 63 arter!










Torsö hamn där man obsat en dvärgbeckasin.


Kaffe och macka. Två fina koppar blev det på dagens runda.




Nogesunds hamn, med utsikt mot Hanö.




Tuben monterades upp i bilen, vilket blev varmt och skönt.






Utsikt ut mot Hanöbukten. Strax efter att bilden togs passerade smålommen.



Första anblick av mullvadshögarna.



Efter några minuter börjar mullvadshögarna att röra sig. Äntligen hittade jag de där efterlängtade Rapphönorna!




Rödhaken, en riktig hårding när vinden drar längs kusten.



Gärdsmyg, två stycken satt längst ut i buskarna mot havet.



Vad innehåller flocken? 

I mitten tundragåsen, och till vänster skogssädgås.



Sädgås (med den mörka halsen) lyfter. Resten är grågäss.




Kan du se vilken den mindre sångsvanen är?



Till vänster sångsvan, och till höger den mindre även kallad tundrasvan. Titta på det gula på näbben, det går inte hela vägen ut till näsborrarna på den mindre sångsvanen. Storleken är avgörande med så klart.


 

2 kommentarer: