16 jan. 2021

Sjöfågelräkning i Blekinge skärgård

För 46:e året i rad görs nu en sjöfågelinventering i Blekinge åt Lunds universitet.

Mats Olsson har varit med från start och borde nu vara i samma ålder som Bockstensmannen.
Min spontana känsla är att jag nästa år borde göra en liten film om detta så klart.
Fågelskådningen har fullt med extrema eldsjälar som lägger ner väldigt mycket tid, oftast utan någon form av ersättning.
Men det är ett väldigt viktigt arbete där man kan se vilka arter som både är talrika samt om vissa arter minskar.
Nyss publicerades en rapport om just ejdern som definitivt inte mår bra.
I somras pågick även en inventering i skärgården, även denna genomförde Mats, med några fågelskådande vänner.
Den pågick i flera veckor, där man använde sig av båt så klart.

Jag och Ulf Oscarsson hade blivit tilldelade området från Garnanäs till Boön, med start vid gryningen.
Litet kan kanske tyckas men vi skall altså ner på vartenda väg som leder ner till havet för att räkna in all sjöfågel.
Flest förekommande är, hör och häpna Gräsanden.
7 Havsörnar sågs på blandat håll och nu är det verkligen fint att se dom.
Deras rätta element är ett kylslaget hav med dallrande horisont.

Men det finns även annat fint att titta på där ute.
Vinterhämplingar som födosökte på ett skär utanför Gyön, samt fyra kungsfiskare som även dom letade mat längs kustbandet.

Vid Vägga dippade min kraft och jag bommande en flock vigg.
Det här tar nämligen på krafterna kan jag lova er.
Då plockade Ulf fram en bit choklad i handskfacket, och vips så var jag på topp igen.

Några årsarter plockades hem, bland annat Vattenrall, vinterhämpling och tornfalk.

Numera 90 kryss 2021.


Från Järnavik, med gräsänder i fjärden.


En ung Havsörn, spejandes efter mat.


Ulf, en av de duktiga fågelskådarna som deltar. Mössan har han mest på sig för att provocera folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar